Masz pytanie?
Wiadomość wysłana. Zamknij

Przeciwdziałanie dezinformacji - scenariusz dla nauczyciela

  • Opis
  • Program

Scenariusz „Przeciwdziałanie dezinformacji” to gotowy materiał dydaktyczny, który pomaga nauczycielom wprowadzić uczniów w temat krytycznego myślenia, odpowiedzialnego korzystania z informacji i świadomego poruszania się w świecie mediów.

W dobie nadmiaru wiadomości i fake newsów niezwykle ważne jest, by młodzi ludzie potrafili odróżniać fakty od opinii, sprawdzać źródła i rozumieć, jak informacje wpływają na emocje i decyzje.
Zajęcia uczą, jak chronić się przed manipulacją, jak reagować na nieprawdziwe treści oraz jak odpowiedzialnie dzielić się informacjami w internecie.

W trakcie lekcji uczniowie:

  • poznają pojęcia informacja, dezinformacja, manipulacja, źródło, fakt, opinia,

  • uczą się rozpoznawać fake newsy i analizować wiarygodność przekazów,

  • dowiadują się, jak działają media i algorytmy w sieci,

  • rozwijają umiejętność krytycznego myślenia i weryfikowania informacji,

  • uczą się odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych,

  • tworzą klasowy Kodeks Odpowiedzialnego Odbiorcy Informacji.

Scenariusz wspiera nauczycieli w rozwijaniu kompetencji medialnych, cyfrowych i społecznych uczniów. Jest zgodny z podstawą programową i może być realizowany na lekcjach WOS-u, języka polskiego, informatyki, godzinach wychowawczych lub w ramach projektu edukacyjnego.


Jak pracować z materiałem

W zestawie nauczyciel znajdzie:

  • cele lekcji – ogólne, szczegółowe i wychowawcze,

  • metody pracy – analiza tekstów i grafik medialnych, praca w grupach, dyskusja, quiz „Fake czy Fakt?”, burza mózgów, mini-gra w weryfikację źródeł,

  • karty pracy i przykłady wiadomości z mediów (prawdziwe i fałszywe) do analizy,

  • słowniczek pojęć: dezinformacja, fake news, źródło, manipulacja, emocje w przekazie, algorytm,

  • propozycje pytań i ćwiczeń praktycznych, np.:

    • „Jak rozpoznać, że informacja jest nieprawdziwa?”,

    • „Dlaczego nie wszystko, co widzimy w internecie, jest prawdą?”,

    • „Jak emocje wpływają na nasz odbiór wiadomości?”,

    • „Jak reagować, gdy ktoś udostępnia fałszywą informację?”.

Każdy etap lekcji prowadzi uczniów od poznania po praktykę – od zrozumienia pojęć po samodzielne rozpoznawanie i analizowanie przykładów. Nauczyciel może wykorzystać scenariusz w całości lub jego wybrane części – np. podczas lekcji o mediach, w trakcie zajęć projektowych albo na godzinie wychowawczej poświęconej bezpieczeństwu w sieci.


Dlaczego warto

  • Uczy krytycznego myślenia i odpowiedzialności za słowo.

  • Pomaga zrozumieć, jak działa współczesny świat informacji.

  • Rozwija świadomość medialną i umiejętność selekcjonowania treści.

  • Chroni uczniów przed manipulacją, hejtem i fałszywymi wiadomościami.

  • Wzmacnia kompetencje społeczne i cyfrowe potrzebne w XXI wieku.

Scenariusz „Przeciwdziałanie dezinformacji” to nie tylko nauka o mediach, ale też lekcja świadomego obywatelstwa i odpowiedzialności za informacje, które przekazujemy innym.

Lekcja 1. Dlaczego powinienem wiedzieć, czym są media?
Lekcja 2. Nie daj się nabrać! Odkrywamy fake newsy
Lekcja 4. Jak rozpoznać wiarygodne źródło informacji?
Lekcja 5. Czym jest manipulacja w mediach?
Lekcja 6. Jak działają reklamy w mediach?
Lekcja 7. Dezinformacja w social media – jak wpływa na nasze emocje i decyzje?
Lekcja 8. Dezinformacja w filtrach, memach i fake newsach – jak odróżnić prawdę od fałszu?
Lekcja 9. Jak rozpoznać prawdę w morzu kłamstw?
Lekcja 10. Emocje a dezinformacja – czy Twoje uczucia decydują, w co wierzysz?
przeciwdzialanie-dezinformacji-dla-nauczyciela.jpg
Udostępnij
Informacje o kursie
Wykłady 15

Archive

Working hours

Poniedziałek 9:30 am - 6.00 pm
Wtorek 9:30 am - 6.00 pm
Środa 9:30 am - 6.00 pm
Czwartek 9:30 am - 6.00 pm
Piątek 9:30 am - 5.00 pm
Sobota Zamknięte
Niedziela Zamknięte